Uitgevers

De afgelopen jaren daalden de oplages voor betaalde kranten fors. De krantenmarkt staat onder druk en de verwachting is dat dit de komende jaren zal doorzetten, volgens het recent gepubliceerde onderzoek van PricewaterhouseCoopers, Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2012-2016.

Zo wordt verwacht dat de totale bestedingen in het krantensegment verder dalen. De digitale bestedingen ten opzichte van de totale bestedingen stijgen daarentegen. Van 3,3 procent in 2011 tot naar schatting 8,7 procent in 2016.

De tijdschriftenmarkt laat een soortgelijk beeld zien. De huidige bestedingen van consumenten en reclame-inkomsten bedragen 838 miljoen euro in 2011. Deze zullen naar verwachting dalen naar 768 miljoen euro in 2016. In 2007 bedroegen de totale bestedingen in dit segment nog 980 miljoen euro.

Tevens is de groei van adverteren in publiekstijdschriften laag te noemen met 2,3% in vergelijking met andere media zoals internet en televisie (gemiddeld 8%).

Crossmediaal adverteren

Het gevolg is dat uitgevers een manier zullen moeten bedenken om de toenemende concurrentie van online nieuwsmedia het hoofd te bieden. De sleutel hierbij ligt in het aanbieden van mogelijkheden voor crossmediaal adverteren, dus zowel in fysieke publicaties als op internet. Ook zullen uitgevers meer multimediale toepassingen inzetten en meer e-commerceactiviteiten gaan ontwikkelen.

Outsourcing van bedrijfsprocessen

Een ander gevolg van de krimp in de totale bestedingen is dat uitgevers hun organisatie moeten herstructureren om dit op te vangen. Dat houdt ook in dat er gesneden moet worden in de kosten. Over het algemeen zal er dan gekeken worden naar uitbesteding van secundaire processen zoals:

Webcontent

Het omzetten van fysieke (kranten)advertenties, tijdschriften en boeken naar webcontent is niet per definitie een automatisch proces. Vanwege het hoge kwaliteitsgehalte van de content zal het digitaliseringproces aan specifieke eisen moeten voldoen. Om dit te waarborgen zal extra controle en eventuele specifieke indexering noodzakelijk zijn.

Onze oplossing

We hebben speciaal voor de grafische sector een systeem ontwikkeld waarmee fysieke advertenties, artikelen en andere publicaties kunnen worden vertaald naar webcontent.

Hierbij verzorgen we de scanning en volautomatische herkenning van tekst. Specifieke indexering en extra controles kunnen vervolgens handmatig worden uitgevoerd. Daarna kan de content worden omgezet naar XML en is publicatie op internet mogelijk.

Dit kan bijvoorbeeld gecombineerd worden met een online webformulier waarmee gebruikers zich kunnen aanmelden of registreren. Zo worden zowel de fysieke als de digitale aanmeldingen centraal beheerd en heeft u met slechts één leverancier te maken. Uiteraard zijn er allerlei maatoplossingen mogelijk.

Neem contact met ons op